What is ...

Carta Transdisciplinarităţii   |   Consiliu director |   Consiliu stiintific

 

 

Multumim Domnului Basarab Nicolescu pentru acordul de a posta pe site

anexa la cartea sa, publicata la editura Junimea, Iasi, 2007
 

Carta Transdisciplinarităţii[1]

 

            Preambul

             Considerīnd că proliferarea actuală a disciplinelor academice şi ne-academice conduce la o creştere exponenţială a cunoaşterii, care face imposibilă orice privire globală asupra fiinţei umane,

             Considerīnd că doar o inteligenţă capabilă să īnţeleagă dimensiunea planetară a conflictelor actuale ar putea face faţă complexităţii lumii noastre şi pericolului contemporan al autodistrugerii materiale şi spirituale a speciei noastre,

            Considerīnd că viaţa este serios ameninţată de o tehnoştiinţă triumfătoare ce se supune doar īnspăimīntătoarei logici a eficacităţii īn slujba eficacităţii,

            Considerīnd că ruptura contemporană dintre o cunoaştere din ce īn ce mai bogată şi o fiinţă interioară din ce īn ce mai săracă duce la apariţia unui nou obscurantism ale cărei consecinţe pe plan individual şi social sunt incalculabile,

            Considerīnd că acumularea cunoştinţelor, fără precedent īn istorie, accentuează inegalitatea dintre cei ce le posedă şi cei care nu le posedă, provocīnd astfel inegalităţi īn sīnul naţiunilor şi īntre naţiunile de pe planeta noastră,

             Considerīnd, totodată, că toate aceste pericole enunţate īşi au şi contraponderea pozitivă, creşterea extraordinară a cunoaşterii putīnd duce īn final la o mutaţie comparabilă cu aceea a transformării primatelor īn homo sapiens,

            Considerīnd toate cele expuse, participanţii la Primul Congres Mondial al Transdisciplinarităţii (Convento da Arrįbida, Portugalia, 2-7 noiembrie 1994) adoptă prezenta Cartă, concepută ca un ansamblu de principii fundamentale ale comunităţii spiritelor transdisciplinare, constituind un contract moral pe care fiecare semnatar al acestei Carte īl face cu sine īnsuşi, fără nici o constrīngere de ordin juridic ori instituţional.

            Articolul 1: Orice tentativă de reducere a fiinţei umane la o definiţie şi de descompunere a sa īn structuri formale, indiferent care ar fi acestea, este incompatibilă cu viziunea transdisciplinară.

            Articolul 2: Recunoaşterea existenţei unor diferite niveluri de Realitate, guvernate de logici diferite, este inerentă atitudinii transdisciplinare. Orice tentativă de reducere a Realităţii la un singur nivel, guvernat de o singură logică, este incompatibilă cu transdisciplinaritatea.

            Articolul 3: Transdisciplinaritatea este complementară demersului disciplinar; din confruntarea dintre discipline, ea face să apară noi rezultate şi noi punţi īntre ele; ea ne oferă o nouă viziune asupra Naturii şi a Realităţii. Transdisciplinaritatea nu caută să elaboreze o superdisciplină īnglobīnd toate disciplinele, ci să deschidă toate disciplinele la ceea ce au īn comun şi la ceea ce se află dincolo de graniţele lor. 

            Articolul 4: Cheia de boltă a transdisciplinarităţii este unificarea semantică şi operativă a accepţiunilor īntre şi dincolo de diferitele discipline. Ea presupune o raţionalitate deschisă, printr-o nouă viziune asupra relativităţii noţiunilor de "definiţie" şi "obiectivitate". Formalismul excesiv, rigiditatea definiţiilor şi absolutizarea obiectivităţii, implicīnd excluderea subiectului, nu pot avea decīt un efect de sărăcire a realului.

            Articolul 5: Viziunea transdisciplinară este deschisă īn măsura īn care depăşeşte domeniul ştiinţelor exacte prin dialogul şi reconcilierea lor, nu doar cu ştiinţele umaniste ci şi cu artele, literatura, poezia şi experienţa interioară.

            Articolul 6: Īn raport cu interdisciplinaritatea şi multidisciplinaritatea, transdisciplinaritatea este multireferenţială şi multidimensională. Ţinīnd seama de diferitele concepţii asupra timpului şi istoriei, transdisciplinaritatea nu exclude existenţa unui orizont transistoric.

            Articolul 7: Transdisciplinaritatea nu se constituie nici īntr-o nouă religie, nici īntr-o nouă filosofie, nici īntr-o nouă metafizică, nici īntr-o ştiinţă a ştiinţelor.

            Articolul 8: Demnitatea fiinţei umane este atīt de ordin planetar cīt şi cosmic. Apariţia fiinţei umane pe pămīnt este una din etapele istoriei Universului. Recunoaşterea Terrei ca patrie a tuturor fiinţelor umane este unul din imperativele transdisciplinarităţii. Fiecare fiinţă umană are dreptul la o naţionalitate, dar locuind pe Pămīnt este şi o fiinţă transnaţională. Recunoaşterea de către dreptul internaţional a acestei duble apartenenţe - la o naţiune şi la Terra - este una dintre finalităţile cercetării transdisciplinare.

            Articolul 9: Transdisciplinaritatea conduce la o atitudine deschisă faţă de mituri şi religii şi faţă de cei care le respectă īn spirit transdisciplinar.

            Articolul 10: Nu există nici o cultură privilegiată īn raport cu celelalte. Demersul transdisciplinar este īn sine transcultural.

            Articolul 11: O autentică educaţie nu poate favoriza abstractizarea īn dauna altor forme de cunoaştere. Educaţia trebuie să pună accentul pe contextualizare, concretizare şi globalizare. Educaţia transdisciplinară se bazează pe reevaluarea rolului intuiţiei, imaginaţiei, sensibilităţii şi corpului īn transmiterea cunoştinţelor.

            Articolul 12: Elaborarea unei economii transdisciplinare se bazează pe postulatul că economia trebuie să fie īn serviciul fiinţei umane şi nu invers.

            Articolul 13: Etica transdisciplinară respinge orice atitudine ce refuză dialogul şi dezbaterea, indiferent de originea acestei atitudini - fie ea de ordin ideologic, scientist, religios, economic, politic, filosofic. Cunoaşterea īmpărtăşită ar trebui să ducă la o īnţelegere īmpărtăşită, fondată pe respectul absolut al diversităţilor colective şi individuale, unite prin viaţa comună pe una şi aceeaşi planetă.

            Articolul 14: Rigoarea, deschiderea şi toleranţa sunt caracteristicile fundamentale ale atitudinii şi viziunii transdisciplinare. Rigoarea īn argumentaţie, care ia īn seamă toate datele existente, este cea mai bună barieră īn calea derivelor posibile. Deschiderea implică acceptarea necunoscutului, neaşteptatului şi imprevizibilului. Toleranţa este recunoaşterea dreptului de a susţine idei şi adevăruri contrare acelora pe care le īmpărtăşim noi īnşine.

            Articol final: Prezenta Cartă a Transdisciplinarităţii este adoptată de participanţii la Primul Congres Mondial al Transdisciplinarităţii, fără nici o afirmare a unei autorităţi īn afara celei a propriei lor opere şi activităţi.

            Īn conformitate cu procedurile ce vor fi stabilite de comun acord cu cercetătorii din toate ţările aderīnd la ideile transdisciplinarităţii, Carta este deschisă spre semnare oricărei persoane interesate īn promovarea măsurilor progresive de ordin naţional, internaţional şi transnaţional menite să asigure aplicarea acestor Articole īn viaţa de fiecare zi.

 

Convento da Arrįbida

6 noiembrie 1994

Comitetul de redactare: Lima de Freitas, Edgar Morin şi Basarab Nicolescu

Traducere din limba franceză de Horia Vasilescu